Wskaźnik nastrojów w Handlu Tradycyjnym (NHT) wzrósł w lutym o 17,1 pkt. w porównaniu do styczniowego notowania i wyniósł 32,3 pkt. Był również wyższy o 2,3 pkt. od prognozy na ubiegły miesiąc – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez M/platform. Wskaźnik wyprzedzający (NHT+1) na marzec wyniósł natomiast 49,9 pkt i był wyższy o 19,9 pkt. od przewidywań na luty.
O tym, czy powodujące wzrost cen paliw mocne osłabienie złotego oraz wysoka inflacja będą mieć bezpośredni wpływ na Handel Tradycyjny, dowiemy się dopiero w kolejnych miesiącach. Badanie M/platform zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca, po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę, na próbie 1098 osób prowadzących małe oraz średnie punkty handlu detalicznego.
Dane M/platform za luty 2022 przyniosły potwierdzenie dotychczasowych trendów w Handlu Tradycyjnym. Wartość średniego koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wzrosła o 8,2% w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, co w przeliczeniu na złotówki oznacza, iż na przeciętne zakupy wydajemy o 1,81 zł więcej niż przed rokiem. Nieco częściej odwiedzaliśmy też sklepy tradycyjne (wzrost o 1,6%). W efekcie obroty w sklepach tradycyjnych w lutym 2022 vs luty 2021 wzrosły o 10%. W przeciwieństwie do poprzednich miesięcy znacznie więcej grup produktowych odnotowało wzrosty sprzedaży. Wśród kluczowych dla tego kanału sprzedaży kategorii jedyną, której wartość nie wzrosła, była kategoria wódki (-2,4%). Wzrosty odnotowały natomiast między innymi wyroby tytoniowe (+2,7%), piwo (+3,8%), nabiał (+6,7%), napoje bezalkoholowe (+2,7%), słodycze (+3,8%) czy alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+12,0%). Z uwagi na wojnę w Ukrainie, znaczące wzrosty wartości sprzedaży odnotowały także kategorie znajdujące się na dalszych miejscach w rankingu Handlu Tradycyjnego, jak gotowe posiłki (+5,3%), żywność sucha (25,3%), higiena osobista (+4,2%) czy środki ochrony zdrowia (+17,0%) – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych M/platform.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
—
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
Więcej danych: Aktualności – Mplatform
O M/platform: Platforma dla właścicieli sklepów detalicznych | Mplatform
Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.