Dane z M/platform: Niedziela handlowa w handlu tradycyjnym 14 / 4 / 2022

Miniona niedziela Palmowa była jednocześnie handlową. To jedna z dwóch najważniejszych niedziel dla handlu ze względu na bliskość świąt. Dla wielu konsumentów i shopperów był to już zdecydowanie czas, aby zaopatrzyć się w produkty, które posłużą do przygotowania Wielkanocy.

Czy w handlu tradycyjnym także było widać przedświąteczny ruch?

W porównaniu do ostatniej niedzieli przed Wielkanocą rok temu (28.03.2021), odnotowano wzrost obrotów o 16%. Średnia wartość koszyka wzrosła o 12%, przy tej samej ilości produktów w koszyku, czyli średnio 4,1 produktu.

Natomiast jeśli porównamy minioną niedzielę do jedynej niedzieli handlowej w 2022, czyli 30 stycznia, wzrosty obrotów są większe aż o 32%. Obroty w tym wypadku wzrosły nie tylko ze względu na wzrosty cen, ale przede wszystkim ze względu na zwiększoną o 30% liczbę transakcji. Ten trend nie dziwi i tak jak w całym handlu w Polsce, wynika ze zwiększonej liczby kupujących przybyłych z Ukrainy. Trzeba też pamiętać, że porównując styczeń do obecnego etapu, czyli „końca pandemii” widać większy ruch w sklepach. – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych M/platform.

Struktura zakupów niedzielnych jest zbliżona do tych w tygodniu. Kategorie o najwyższym udziale w obrotach to papierosy, piwo i wódka. Porównując jednak ostatnią niedzielę handlową do niedzieli handlowej w styczniu (w lutym i marcu wszystkie niedziele były niehandlowe), widzimy już wzrosty sprzedaży – pod względem ilości sprzedanych sztuk – typowo świątecznych kategorii jak majonez +80%, czy składniki świątecznych wypieków jak cukier +45%, mąka +32%, dodatki cukiernicze +123% czy kategorie porządkowe: płyny do mycia okien +200% i środki do sprzątania +110%. Obserwujemy także wzrosty kategorii sezonowych jak lody +273%.

Niedziela handlowa to temat bardzo ważny dla wszystkich detalistów, ale także shopperów. I chociaż zakupy przedświąteczne to zdecydowanie domena sklepów wielkoformatowych, to widać, że dla tradycyjnych sklepów to także jest czynnik, który zwiększa ich obroty. – dodaje Ewa Rybołowicz.

Więcej danych: Aktualności – Mplatform
O M/platform: Platforma dla właścicieli sklepów detalicznych | Mplatform

niedziela-handlowa-w-handlu-tradycyjnym-1 niedziela-handlowa-w-handlu-tradycyjnym-1

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close