Dane M/platform: W czerwcu wzrost obrotów w sklepach handlu tradycyjnego o 8,1% 8 / 7 / 2022

Dane z M/platform z czerwca 2022 wskazują na wzrost obrotów w sklepach Handlu Tradycyjnego o 8,1% w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Przy jednoczesnym spadku liczby kupowanych produktów o 5,9% i mniejszej liczbie wizyt o 4,3% oznacza to, że nadal kupujemy mniej płacąc zdecydowanie więcej niż przed rokiem. Wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne nastroje są jednak pozytywne, a nawet najlepsze w tym roku osiągając wskaźnik 52,5 pkt.

W czerwcu koszyk zakupowy zawierał średnio 4,7 produktów a podczas wizyty w sklepie tradycyjnym wydawaliśmy średnio 22,98 zł, czyli 2,31 zł więcej niż rok temu (+11,2%).   Grupy produktowe, które miały największy udział we wzroście obrotów to wyroby tytoniowe +3,8%, nabiał +11,5%, wyroby piekarskie i cukiernicze +22,1% czy słodycze +5,6%.  

Żadnej z wymienionych grup produktowych nie kupujemy jednak więcej niż przed rokiem. Wzrosty obrotów wiążą się ze wzrostami cen. Niezmiennie największe wzrosty wartości widać na grupie oleje i oliwy, bo aż +35% przy jednoczesnym spadku sprzedaży liczby sztuk o 19,2%. – komentuje Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych w M/analytics. 

 Nie zmieniają się także kategorie, które odnotowują największe wzrosty cen. Wciąż na pierwszym miejscu najbardziej podstawowe produkty spożywcze: oleje i oliwy +67%, cukier +50%, masła/margaryny/smarowidła +46%, mąki +42%, chleb, makarony, jaja, kasze +31%.  

 Skąd zatem dobre nastroje wśród prowadzących sklepy tradycyjne?  

Wskaźnik bieżący NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, osiągnął tegoroczne maksimum. Wyższe wartości przyjmował tylko w czerwcu i lipcu 2021 roku (odpowiednio 65 i 54 pkt.). 

Optymistyczne nastroje wśród detalistów nie są wcale zaskoczeniem i zapewne odnoszą się do lepszych sprzedaży niż w maju. Czerwiec był zdecydowanie cieplejszy niż poprzedni miesiąc a to wpłynęło na dynamiczne wzrosty sprzedaży piwa, napojów bezalkoholowych, czy lodów. Przy porównaniu czerwca do maja mówimy o średnim wzroście liczby sprzedawanych sztuk o 5%, gdzie piwo i napoje wzrosły o ponad 10%, a lody aż o 74%. W ujęciu rok do roku wzrostów nie ma, ponieważ czerwiec 2021 był cieplejszy. Nawet mimo wielu upalnych dni w czerwcu 2022, które pewnie bardzo dobrze zapamiętaliśmy ze względu na intensywność upałów. Stąd spadek ilości wizyt i kupowanych sztuk kategorii sezonowych w ujęciu rok do roku. Kupowaliśmy m.in. mniej piwa i napojów, które są kategoriami bardzo istotnymi dla obrotów w sklepach tradycyjnych. Podczas długiego weekendu z  Bożym Ciałem dopiero w sobotę i niedziele sprzedaże piwa były większe niż w analogiczne dni tygodnia rok temu. – dodaje ekspertka M/analytics 

 Wódka, która jest kategorią nr trzy pod względem generowanych obrotów (po wyrobach tytoniowych i piwie) traci sprzedaż w ilości sztuk na poziomie około 7% zarówno w porównaniu do maja jak i czerwca rok wcześniej.   

 ***
O badaniach M/platform:
Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3309 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform. 

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach czerwca. 

Źródło i zdjęcie: M/platform

Mplatform_nht_czerwiec2022_foto Mplatform_nht_czerwiec2022_foto

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close